Middagstips


Kycklinggratäng med dijonsenap och basilika (4 port ca 30 min)


Ingredienser

4 st kycklingbröstfiléer (smör att steka i)

1 st tomat(er)

1 kruka basilika

3 msk dijonsenap (eller mer om du vill)

2 dl vispgrädde (jag använde matlagningsgrädde 5 %)

2 st viltlöksklyftor

2 dl créme fraiche (jag använde lätt)

Salt och peppar

2 dl riven ost (jag hoppade osten helt)


Serveras till:

Haricots verts (grabbarna åt även fullkornsris till, jag åt enbart Haricots verts)


Tillagning

1. Sätt ugnen på 200 grader. Putsa kycklingfiléerna och banka ut dem försiktigt om de är ojämna. Stek i smör så att de får en fin yta.
2. Skiva tomaten tunt. Lägg filéerna i en ugnsfast form och lägg på tomaterna. Repa av alla basilikablad och hacka, strö sedan över.
3. Rör ut dijonsenapen i grädden och pressa i vitlöken. Blanda med crème fraiche och salta och peppra. Häll över kycklingen och strö över ost. Gratinera i 20-25 minuter.
4. Koka haricot vertes i lättsaltat vatten i någon minut. Servera med gratängen.

[i]Recept: Linnea Swärd
Foto: Emma Mattsson[/i]
Receptet är skapat av: Tasteline - hälsa


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0